HADDİ AŞANLAR
16- Abdullah radıyallahu anh
Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellemin şöyle dediğini rivayet etti. - Taşkınlar helak olmuştur. Bunu üç defa
söyledi.
İZAHI: Söz ve harekette haddi aşıp, taşkınlık yapmak, evveliyetle o sözü
konuşana ve o fiili işleyene zarar verir. Şayet bu kişi bir fikri veya bir
cemaati temsil ediyorsa, temsil ettiği dava ve cemaat de zarar görür. İslâm
dini, taşkınlık ve aşırılığın her çeşidini men etmiş, müslümanlardan vakur,
ciddî ve mutedil olmalarını istemiştir. «O hâlde seninle beraber tevbe
edenlerle birlikte emrolunduğun gibi dosdoğru ol. Aşırı gitmeyin. O sizin
yaptıklarınızı çok iyi görendir. Zâlimlere meyletmeyin. Aksi hâlde size ateş
dokunur. Sizin Allah'tan başka dostlarınız yoktur. Sonra da size yardım
edilmez.» (Hud: 112-113) Müfrit ve aşırı kişiler,
İslâm ile insanlar arasına çekilmiş kapkara bir perde, müslümanların birlik ve
beraberliği ve İslâm kardeşliği üzerine çökmüş, kopkoyu bir sis gibidirler. Ve
aynı zamanda İslâm'ın anlaşılıp yayılmasına mânidirler. İslâm dini, değil
İslâmî esaslara ve İslâm ahlâkına aykırı aşırılıkları, ibadet hususunda bile
aşırı gitmeyi tasvip etmemiştir. «Biz Kur'an'ı sana zahmet
çekesin diye indirmedik» (Taha: 2) «Ramazan ayı, insanlara yol
gösterici, doğrunun ve doğruyu eğriden ayırmanın açık delilleri olarak
kendisinde Kur'an indirilen aydır. Sizden her kim hilâli görürse oruç tutsun.
Kim o anda hasta veya yolcu olursa, tutmadığı günler sayısınca başka günlerde oruç
tutsun. ALLAH SİZE KOLAYLIK DİLER, ZORLUK DİLEMEZ. O sayıyı tamamlamanızı size
doğru yolu gösterdiği için, Allah'ı ta'zim etmenizi ister. Umulur ki
şükredersiniz.» (Bakara: 185) Enes bin Malik radıyallahu
anhin rivayetine göre Nebi sallallahu aleyhi ve sellemin ibadetinden sormak
için üç kişilik bir cemaat (Hz.Ali, Abdullah bin Amr ve Osman bin Ma'zun
-radıyallahu anhüm-) Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellemin zevcelerinden
bazısının evlerine geldiler. Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellemin ibadeti
kendilerine haber verilince: - Rasûlullah kim, biz kimiz.
O'nun gelmiş geçmiş günahları mağfiret olunmuştur, dediler ve onlardan biri: - Geceleri hep namaz kılacak
ve hiç uyumayacağım, dedi. Diğeri de şöyle konuştu: - Ben (bayram günlerinden
başka) seneyi oruçla geçireceğim, hiç iftar etmiyeceğim. Üçüncüsü de: - Ben de kadınlardan (ayrı)
bir yere çekilecek ve hiç evlenmiyeceğim, dedi. Rasûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem onlara doğru geldi ve şöyle buyurdu. - Şöyle şöyle konuşanlar
sizler misiniz? Haberiniz olsun, Allah'a andolsun ki ben, sizin Allah'tan en
fazla korkan ve en muttakîniz bulunan bir kimseyim. Fakat ben oruç tutar
(arada) iftar da ederim. (Geceleri) namaz kılar ve yatar, uyurum. Kim benim
sünnetimden yüz çevirirse benden değildir.» (Buharî-Müslim) İbadetlerde itidali emreden
İslâm, elbette, diğer hususlardaki ayrılık ve taşkınlıklara da asla müsaade
etmez. Aşırı ve taşkınlık yapan kişiler asla istikrar bulmazlar, bir ifrattan
başka bir ifrata, bir aşırılıktan başka bir aşırılığa düçar olurlar. Fethi Yeken, "Davet
Yolunda Dökülenler" adlı kitabında şu hâdiseyi anlatır: -1950'li yıllarda, İslâmî
harekete biri aşırı ve hiçbir şeyde normal tavrı ve yumuşaklığı affetmeyen,
diğeri bazı konularda gevşek ve yumuşak olan iki kardeş katıldı. İkisi arasında
yerli yersiz konuşma ve sataşmaların ardı arası kesilmiyordu. Öyle ki bir gün
birbirlerini lânetliyerek bana geldiler. Aşırı olan, şu kardeşim var ya
münafığın biridir. Kendisine haddin uygulanması gerekir, dedi. O'na niçin?
dedim. O, "Bugün sabah namazını güneş doğduktan sonra kılmış" dedi.
Ben de: "Bu durum aranızda böyle bir anlaşmazlığın ve kavganın çıkmasını
gerektirir mi? Bu kardeşinin fiilinin, münafıkların fiili olduğunu söyleyen
herhangi bir âlim, fakih var mı? Allah'tan kork. Aşırı gidenlerden olma.
Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellemin yolu üzerinde ol. Sünnetine bak,
araştır. Yoksa helak olanlardan olursun" dedim. Ama ne yazık ki bu adam,
kibirlenerek, inatla bu nasihatı reddetti. Sonra kendini beğenip haddi aştı ve
yalnız kendini hidayet üzere, dışındakileri de dalalette görüp durdu. Bu hâli
üzerinden henüz uzun bir süre geçmeden sakalını kesti. Oyun ve hilesi ile, onu
imanından eden, dininden çıkaran bir komşu kızına aşık oldu. Bu olaydan sonra
da helâli helâl, haramı haram olarak tanımayan bir sosyalist olup çıktı.» İşte
aşırılığın kötü sonu. Allah Teâlâ'dan dünyada da, ukbada da âfiyet ve iyilik
diler, her türlü aşırılık ve taşkınlıktan yüce dergahına sığınırız. |